
Höglandsföretaget Bulldog Bikes återvinner motorcyklar genom att renovera dem till nyskick på en verkstad i Moldavien.
– Våra duktiga mekaniker är experter på dessa motorcyklar och kan varenda skruv, säger Bulldog Bikes grundare och ägare. På detta sätt sparar vi jordens resurser genom återvinning och skapar arbetstillfällen i Europas fattigaste land Moldavien. Just nu arbetar tre personer på verkstaden och Bulldog Bikes moldaviska partner reser runt i Moldavien, Ukraina och Ryssland för att leta efter motorcyklar som köps in och totalrenoveras.
Bulldog Bikes köper upp och renoverar dessa motorcyklar till nyskick.
– Vi byter alla förslitningsdelar och renoverar allt ner till minsta skruv. Motor och växellåda totalrenoveras och alla delar som behöver bytas ersätts med delar från BMW. På detta sätt får dessa klassiska motorcyklar ett nytt liv och kan bära historien vidare. Dessa fantastiska maskiner kommer ge mycket glädje till dig som ny ägare under många år, menar Bulldog Bikes ägare.
Licenstillverkade BMW
KMZ-Dnepr är tillsammans med IMZ-Ural, en klassisk sovjetisk motorcykeltillverkare av i första hand sidvagnsmotorcyklar. Ural började med att tillverka IMZ M-72, som är en licenstillverkad BMW R71. Förmodligen fick Sovjetunionen tillstånd till licenstillverkning i samband med Molotov-Ribbentroppakten. Redan år 1941 var den första M-72 färdig. Ursprungligen skedde tillverkningen i Moskva men på grund av tyskarnas frammarsch under andra världskriget flyttades tillverkningen till staden Irbit där en ny fabrik förlades. Efter andra världskriget startade Sovjetunionen en andra fabrik för tillverkning av tunga sidvagnsmotorcyklar för i första hand militärt bruk, denna gång i Kiev. Detta i syfte att komplettera den tidigare fabriken i Irbit, IMZ-Ural. Kievcyklarna är, liksom de från Irbit, baserade på BMW R-71. Kievfabrikens enda modell under 50- och 60-talet var Dnepr K-750. Det är denna motorcykel som höglandsbaserade Bulldog Bikes med kontor i Sävsjö köper upp och renoverar till nyskick. En maskin som efter ett långt och strävsamt liv totalrenoveras för att ge glädje åt svenska ägare under många år samtidigt som företaget skapar försörjning åt människor i Europas fattigaste land Moldavien. En vinst både för miljön, familjer i Moldavien och entusiastiska motorcyklister i Sverige.
Höglandsföretaget Bulldog Bikes återvinner motorcyklar genom att renovera dem till nyskick på en verkstad i Moldavien.
– Våra duktiga mekaniker är experter på dessa motorcyklar och kan varenda skruv, säger Bulldog Bikes grundare och ägare. På detta sätt sparar vi jordens resurser genom återvinning och skapar arbetstillfällen i Europas fattigaste land Moldavien. Just nu arbetar tre personer på verkstaden och Bulldog Bikes moldaviska partner reser runt i Moldavien, Ukraina och Ryssland för att leta efter motorcyklar som köps in och totalrenoveras.
Bulldog Bikes köper upp och renoverar dessa motorcyklar till nyskick.
– Vi byter alla förslitningsdelar och renoverar allt ner till minsta skruv. Motor och växellåda totalrenoveras och alla delar som behöver bytas ersätts med delar från BMW. På detta sätt får dessa klassiska motorcyklar ett nytt liv och kan bära historien vidare. Dessa fantastiska maskiner kommer ge mycket glädje till dig som ny ägare under många år, menar Bulldog Bikes ägare.
Licenstillverkade BMW
KMZ-Dnepr är tillsammans med IMZ-Ural, en klassisk sovjetisk motorcykeltillverkare av i första hand sidvagnsmotorcyklar. Ural började med att tillverka IMZ M-72, som är en licenstillverkad BMW R71. Förmodligen fick Sovjetunionen tillstånd till licenstillverkning i samband med Molotov-Ribbentroppakten. Redan år 1941 var den första M-72 färdig. Ursprungligen skedde tillverkningen i Moskva men på grund av tyskarnas frammarsch under andra världskriget flyttades tillverkningen till staden Irbit där en ny fabrik förlades. Efter andra världskriget startade Sovjetunionen en andra fabrik för tillverkning av tunga sidvagnsmotorcyklar för i första hand militärt bruk, denna gång i Kiev. Detta i syfte att komplettera den tidigare fabriken i Irbit, IMZ-Ural. Kievcyklarna är, liksom de från Irbit, baserade på BMW R-71. Kievfabrikens enda modell under 50- och 60-talet var Dnepr K-750. Det är denna motorcykel som höglandsbaserade Bulldog Bikes med kontor i Sävsjö köper upp och renoverar till nyskick. En maskin som efter ett långt och strävsamt liv totalrenoveras för att ge glädje åt svenska ägare under många år samtidigt som företaget skapar försörjning åt människor i Europas fattigaste land Moldavien. En vinst både för miljön, familjer i Moldavien och entusiastiska motorcyklister i Sverige.
”Bulldog Bikes vill göra världen lite bättre, en motorcykel i taget”